"Várjuk Önöket vissza, az iskolákba!" Átadták a Klebelsberg Képzési Ösztöndíjakat


A Klebelsberg Képzési Ösztöndíjak célja, hogy a tanárnak jelentkezők később tényleg tanítsanak, és jobb tanárok legyenek - mondta el Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere február 9-én a Művészetek Palotájában rendezett díjátadón. A havonta 25, 50 és 75 ezer forintos ösztöndíj elismerő okleveleit a miniszter Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkárral és Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkárral közösen adta át a hallgatóknak, akiket arra figyelmezettek: az ösztöndíj szerződés köztük és a jövő Magyarországa között, és nagy felelősséggel jár, hiszen nemcsak az adófizetők pénzét, hanem gyermekeiket is a jövő pedagógusaira fogják bízni. "Várjuk Önöket vissza, az iskolákba!" - fordult a hallgatókhoz Czunyiné Bertalan Judit.

Azt kívánom Önöknek, hogy haladjanak végig az úton, és ne torpanjanak meg – fordult az ösztöndíjasokhoz Balog Zoltán. Beszédében megfogalmazta: az ösztöndíj célja, hogy még jobb pedagógusok legyenek, és még jobb legyen a tanárképzés: olyan belső struktúrája és ereje legyen, ami megkülönbözteti a többi felsőoktatási képzéstől.

Mint mondta: az ösztöndíjjal az is szándékuk, hogy ösztönözzék a hallgatókat a pedagóguspályára, és hosszan tartó anyagi hátteret biztosítsanak a tanulás éveire. Mindemellett az ösztöndíj nagy felelősséggel is jár a hallgatók részéről, hiszen ez szerződés köztük és a jövő Magyarországa között. Az ösztöndíjasok feladata kettős: példájukkal egyrészt egyre népszerűbbé tehetik a pedagógusképzést, másrészt emelhetik és emelniük is kell a pedagógusok társadalmi elismerését, megbecsültségét – fogalmazta meg az emberi erőforrások minisztere. Hozzátette: ehhez az kell, hogy a jövő tanára olyan szaktudással rendelkezzen, amelyre építhet, és olyan hallgatók menjenek tanárnak, akik elhivatottak és komolyan gondolják a tanítást. „Önökre többet bízunk, mint az adófizetők pénzét. A gyermekeinket bízzuk magukra” – fordult a hallgatókhoz Balog Zoltán, hozzátéve: úgy gondolja, jó kezekbe kerül az ösztöndíj.

Egyre többen választják a tanári pályát
A miniszter megjegyezte: 2012-höz képest tavaly 5212-vel nőtt a tanárképzésre jelentkezők száma, és 33 százalékkal emelkedett az első helyes tanár szakos jelentkezések száma, míg a felvett hallgatóké hét százalékkal. Szintén kiemelkedő, hogy a természettudományos tanári szakokon az összes jelentkezés 325 százalékkal volt több 2011-hez képest.

Balog Zoltán a 2014/15-ös tanévre meghirdetett ösztöndíjfelhívással kapcsolatban elmondta: összesen 570 darab pályázat érkezett, melyből a Klebelsberg Ösztöndíj Bizottság 516 pályázatot terjesztett fel szerződéskötésre. Ez alapján 142 hallgató havonta 75 ezer, 278 hallgató havonta 50 ezer és 96 hallgató havonta 25 ezer forint ösztöndíjban részesülhet.

A tárcavezető a kilenc évfolyamos iskolával kapcsolatban megfogalmazta: örül, hogy végre a tartalomról folyik a párbeszéd, és arról vitáznak, hogy mit és hogyan kell tanítani. A kilenc évfolyamos általános iskola terve mögött az az igény húzódik meg, hogy jobban teljesítsen az általános iskolai képzés. Sok a lemorzsolódó, és sokan hagyják el a nyolc osztályt hiányos tudással. Erre szeretnének megoldást találni.

A tanári hivatásnak vannak szépségei, de kihívásai is
Az ösztöndíjasokat Kónya Noémi, a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium igazgató-helyettese is köszöntötte. Elmondta: a tanári pálya egyetlen állandó jellemzője a szüntelen változás. Nincsenek átlagos napok, minden óra kihívás. A jó tanár részévé válik a gyerek életének, és folyamatosan tanul, nemcsak könyvekből és a kollégáktól, hanem a gyerekektől is. A pedagógus bizonyítványa akkor jó, ha a fiatal évekkel később is visszajár hozzá, és ha jó szakember lett belőle, viszont csak akkor kitűnő, ha példáját látva a tanítványai között is lesznek olyanok, akik a tanári pályát választják.

Szintén a tanári hivatás szépségeiről és nehézségeiről beszélt Pásztor Gergely, a dabasi Táncsics Mihály Gimnázium igazgatója is. Kiemelte: szívesen lenne a fiatal ösztöndíjasok helyében, mert látszik a jövő, van perspektíva, és olyasmivel foglalkozhatnak, amelyet szeretnek. Azt tanácsolta a hallgatóknak, hogy azt az időt, amelyet az ösztöndíj biztosít számukra, töltsék az iskolákban. Látogassanak minél több órát, és semmi se tántorítsa el őket céljukban: a tanárrá válásban.

„Szükségünk van elhivatott pedagógusjelöltekre”
A jövő tanárait Czunyiné Bertalan Judit is üdvözölte. Beszédében kiemelte: a pedagógus-életpályamodellel és a Klebelsberg Képzési Ösztöndíjjal szeretnék vonzóvá és elfogadottá tenni a pedagóguspályát. Ez, ahogy a tanári pálya is, nehéz feladat, hiszen a gyümölcs csak évek, évtizedek múlva érik be. A pedagógus korfát nézve azonban az a néhány évtized is nagyon fontos, hiszen ahhoz, hogy akkor is tanítsanak az iskolákban, most kellett lépni. Az ösztöndíj befektetés a jövőbe, szövetség a hallgatókkal. „Szükségünk van önökre, elhivatott pedagógusjelöltekre, akik nyitottsággal, innovatív módszerekkel és tudással fognak belépni az iskolákba. Várjuk önöket vissza, az iskolákba!” – zárta szavait az államtitkár.

(Készítette: Wéber Anikó)
(Fotó: MTI/Bruzák Noémi)
(www.edupress.hu)












felnőttképzési
engedélyezési szám:
E-001244/2015